Semoga Beroleh Syahid Mempertahankan Kesucian Agama Islam


‘Hari ini last hang hina Nabi kami’ – Tersebar dakwaan punca sebenar kes tetak di Bayan Lepas



Pada hari ini 24 Muharram 1441 hijrah, Bersemadilah seorang SYUHADA iaitu Al-Syahid Sheikh Muhammad Khairil yang mati ditembak disebabkan beliau mengamuk terhadap 2 orang kafir harbi yang menghina Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW dihadapan beliau.

Moga Allah kurniakan Syurga Firdaus pada Arwah.

Al-Fatihah...



Penghina Nabi ﷺ dari kafir zimmi, Yang tinggal di negara islam tetapi membuat onar dan mencabar hukum hakam Islam.

1 – “ Mana-mana muslim yang menghina Allah dan salah seorang dari Anbiya’ maka dia telah mendustai Rasulullah dan dia keluar dari Islam, disuruh untuk bertaubat sekiranya dia mahu jika ingkar maka dibunuh. Manakala mana-mana kafir yang membuat perjanjian dan mengingkari perjanjian seperti menghina Allah dan salah seorang dari anbiya’ atau membuat perlakuan yang seumpama itu, maka terbatallah perjanjiannya dan bunuhlah dia”. Dikeluarkan al Kirmani dalam Masailnya dan Ibnu Taimiyyah dalam as Shorim al Maslul.

2 – “ Sesiapa yang menghina Sayyidina Rasulullah ﷺ atau mengejinya atau mengaibkannya atau memeperlekehkan Rasulullah ﷺ hendaklah dihukum bunuh samada muslim atau kafir dan tiada taubat bagi keduanya”. Riwayah dari Ibn Abi Uwais anak sedara Malik bin Anas disebuat dalam kitab Muhammad bin Sahnun. Muhammad bin Sahnu penghimpun pendapat dan kalam Imam Malik tetapi sayangnya tidak dicetak yang dinukil oleh as Subki dari manuskrip.

3 – “Sesiapa yang menghina Rasulullah dari kalangan orang muslim atau kafir maka dihukum bunuh dan tidak diterima taubatnya”. Fatwa Abdullah bin Abdul Hakam. Anak murid Imam Malik yang mahir dalam pendapat Malik. Rumahnya dikunjungi Imam Syafie sewaktu tiba di Mesir.

4 – “Sesiapa sahaja yang mengeji Nabi ﷺ atau memperlekehkannya samada muslim atau kafir maka dihukum bunuh. Dan aku berpendapat tidak perlu disuruh bertaubat”. Pendapat Abu Ali Hanbal bin Ishaq bin Hanbal as Syaibani.

5 – “Sekiranya penghina Nabi itu seorang kafir zimmi maka kata Malik, sesiapa yang menghina Nabi dari kalangan Yahudi dan Nasrani dihukum bunuh melainkan dia masuk Islam ini juga dipersetujui Ahmad Hanbal. As Syafie pula berkata perjanjiannya terbatal (dengan negara Islam) dan dihukum bunuh …. Disebut Abu Sulaiman al Khattabi dalam Ma’alim Sunan muka 199 – 200.

6 – Berkata Ibn al Munzir (mujtahid Syafieyah) hujah zimmi dihukum bunuh berdasarkan hukuman bunuh ke atas Ka’ab bin Asyraf yang menghina Allah dan Rasul-Nya maka para sahabat meminta izin Saidina Rasulullah ﷺ lalu membunuhnya. Al Munzir menyebut dalam al Isyraf jilid 3 muka 160 dan al Iqna’ jilid 2 muka 584.

7 – “Sekiranya mereka (kafir zimmi) terang-terangan menghina Rasulullah ﷺ maka dibawa ke mahkamah dan dilaksanakan hukuman bunuh. Ulama’ yang berpendapat mereka tidak dibunuh kerana syirik yang lebih besar dari menghina tersalah kerana perjanjian damai dengan mereka terbatal”. Fatwa Ishaq bin Rahaweih.

8 – “Sekiranya zimmi merendahkan sesuatu perkara tentang Islam secara terbuka maka harus dijatuhkan hukuman bunuh. Perjanjian damai dengan mereka agar tidak merendahkan Islam. Sekiranya berlaku maka terbatallah perjanjian”. Penerangan az Zamakhsyari al Hanafi dalam al Kasyaf jilid 2 muka 177.

9 – “Barangsiapa yang menghina Nabi kita atau salah seorang dari Anbiya’ maka dihukum bunuh melainkan sekiranya dia masuk Islam”. Pendapat Imam Malik ini disebut dalam beberapa karya anak muridnya seperti Ibnu Habib dalam al Mabsut, Ibn Qasim dalam al Utbiyyah, Ibn al Majashun, Abdullah bin Abdul Hakam dan Muhammad bin Sahnun.

10 – Berkata Syeikh Syafie zamannya Abu Ishaq al Isfiroyini, “ Sesiapa dari kalangan zimmi yang menghina Allah, kitab-Nya, dan Rasul-Nya maka hendaklah dihukum bunuh”. Ia juag bertepatan seperti yang dinukilkan as Syafie dalam al umm jilid 4 muka 198 – 199. Hanyasanya as Syafie menambah Imam memilih samada bunuh atau jadi hamba.

11 – “Hukuman zimmi yang menghina Nabi ialah bunuh, samada trbatal perjanjian atau tidak”. Dinukilkan Sulaim ar Razi as Syafie dalam al Mujarrad fi Furu’ al Mazhab, Nasr bin Ibrahim al Maqdisi dalam al Maqsud,

12 – Khulasahnya sekiranya si zimmi menghina Allah dan Rasul-Nya ﷺ maka diperlakukan seperti berikut :

(1) Bunuh kerana ia membatalkan perjanjian dengan negara Islam melainkan masuk Islam.

(2) Andai negara ini tidak mampu untuk bunuh kerana bercanggah dengan enekmen maka buanglah kerakyatannya. Usir dari Tanah Melayu ini kerana perjanjian damai antara kita dengan mereka terbatal.

13 – Saya tahu negara, ahli ilmu kita tidak akan mampu laksanakan mana-mana hukuman yang difatwakan ulama' dek kerana sayangkan jawatan dan sebagainya.

Moga ada jawapan bila bertemu Sayyidina Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم kelak.




VIRAL di media sosial dakwaan yang mengatakan pekerja kilang yang mengamuk dan menetak dua rakan sekerjanya, sehingga seorang daripada mereka maut, adalah disebabkan kerana tidak tahan mendengar penghinaan yang dibuat mangsa ke atas Nabi Muhammad SAW.

Menurut sumber, arwah merupakan orang yang kuat pegangan agamanya dan pernah dilihat menjadi imam di surau kilang tersebut.

Suspek dikatakan tidak tahan mendengar penghinaan yang sering dibuat oleh mangsa lalu pada satu hari, suspek telah menegur salah seorang daripada mangsa iaitu wanita berusia 47 tahun yang juga penyelia bahagian kawalan kualiti.

Disebabkan teguran itu, suspek telah digantung kerja selama dua minggu.

Hasil siasatan awal pihak pengurusan kilang menyatakan suspek berusia 25 tahun itu sudah menghantar surat peletakan jawatan yang berkuat kuasa hujung bulan ini.

Suspek didapati tidak hadir sejak seminggu lalu dan dia secara tiba-tiba datang hari ini sebelum mengamuk dan menetak dua pekerja di kilang berkenaan.

Menurut sumber, ketika menetak mangsa wanita, suspek sempat berkata “Inilah yang akan terjadi bila hangpa (kami) hina Nabi dan agama kami” sambil melaungkan kalimah Allahuakbar.

Suspek kemudiannya menetak seorang lagi mangsa iaitu lelaki berusia 53 tahun yang juga pengarah bahagian kawalan keselamatan.

Wanita yang ditetak itu meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP) dan pengarah lelaki pula kini dilaporkan berada dalam keadaan stabil.

Menurut sumber, suspek mungkin terlalu marah hingga lupa diri sehinggakan ketika polis sampai, suspek juga mahu menetak anggota polis sebelum dia mati ditembak di tempat kejadian.

Semoga kejadian ini menjadi pengajaran buat orang lain agar menjaga tutur kata seperti kata pepatah, kerana mulut badan binasa.

Sementara itu, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk T Narenasagaran mengingatkan orang ramai agar tidak membuat sebarang spekulasi berhubung kejadian tersebut kerana pihak polis masih menjalankan siasatan terperinci bagi mengetahui motif sebenar kejadian.

Ketika ini, pihak polis sedang mengumpul maklumat dari pihak berkaitan.

Tambahnya, mereka yang telah diambil keterangan setakat ini ialah keluarga lelaki itu, teman serumahnya serta rakan sekerjanya.





















EmoticonEmoticon